Открытая лекция «Знание чисел: этиология, предикторная валидность и ассоциированные факторы в раннем возрасте» на английском языке

1 Марта 2017

Международный центр исследований развития человека приглашает студентов, магистрантов, аспирантов и молодых ученых и сотрудников Томского государственного университета на открытую лекцию на английском языке «Знание чисел: этиология, предикторная валидность и ассоциированные факторы в раннем возрасте» (“The Development of Number Knowledge: The Etiology, Predictive Validity and Early-life Associated Factors”).

Ее прочтет доктор Габриэль Гарон-Карриер (Gabrielle Garon-Carrier), PhD, Голдсмитс колледж, Университет Лондона, Великобритания.

Лекция посвящена обзору когнитивного развития в период перехода от дошкольного возраста к началу обучения в школе. На примере данных двух лонгитюдных исследований будут представлены траектории развития знания чисел, семейные и когнитивные предикторы в раннем возрасте, а также генетические и средовые факторы, объясняющие лонгитюдные взаимосвязи между знанием чисел в раннем возрасте и будущими математическими достижениями.

Дата и время: 2 марта 2017 (четверг), 12.25 – 14.00

Место проведения: Томский государственный университет, Международный центр исследований развития человека, 4 корпус, ауд. 022 (конференц-зал).

Контактная информация: e-mail: icrhd@mail.ru; phone +7 (3822) 786 050

Информация о мероприятии на английском языке:

“The Development of Number Knowledge: The Etiology, Predictive Validity and Early-life Associated Factors” by Gabrielle Garon-Carrier, Ph.D.

Abstract: Number knowledge, that is, the conceptual and procedural understanding of whole numbers, has been posited to develop steadily and gradually throughout early childhood, and to lead to more sophisticated mathematic abilities. However, very little is known about individual differences in the development of these skills. If the developmental process from number knowledge to mathematics usually follows chronological age, the rate at which children transit through this developmental period may differ significantly; some children quickly master mathematic concepts and operations while others struggle. This talk gives an overview of the developmental processes underlying number knowledge during the transition from preschool age to school entry. Using data from two longitudinal studies, I will presented results from group-based developmental trajectories of number knowledge, and of its early family and cognitive predictors, as well as the genetic and environmental factors accounting for the longitudinal association between early number knowledge and later math achievement.

Gabrielle Garon-Carrier completed her BS.c. (Hons) and her PhD in psychology at Université Laval, Québec, Canada. She is now a postdoctoral fellow supervised by Prof Yulia Kovas at Goldsmiths College, University of London, UK. Her research mainly focuses on the etiology of the variation in, and covariation between number knowledge and math across development; and on the early family and cognitive predictors of children at risk of later math difficulties. Gabrielle also conducts longitudinal and/or cross-cultural investigation on mathematically-relevant cognition and academic motivation, and on potential teacher effects on achievement and motivation. Working with two longitudinal databases: the Quebec Newborn Twin Studies (QNTS), and the Quebec Longitudinal Study of Child Development, her research integrates longitudinal, cross-cultural and genetically-sensitive designs.


Международный центр исследований развития человека входит в САЕ «Институт человека цифровой эпохи» ТГУ, цель которого – исследовательское, кадровое и технологическое обеспечение процессов трансформации человека и общества при переходе к новому промышленному укладу.